MDCCII Tomatskörd

IMG_7688.JPG

Hur gick det nu då, undrar ni, med tomatplantan, sprungen ur tomatfröna som brorsonen planterade i våras? Jo, den blev ganska hög och några små tomatämnen dök upp. Sedan kom ett antal störtskurar, lite hagel och annat hårt väder på min oskyddade balkong, och själva stjälkarna och bladen tappade all form och färg. Men några ihärdiga tomater fortsatte att växa och har nu precis skiftat från grönt till gult och rött. Krukan står numera inomhus på en pall, den översta lilla tomatklasen vilar ovanpå ett skåp och två tveksamt rodnande, mindre tomater sitter längre ner.

Och blir det inte mer än så här är i alla fall den vänstra tomaten på bilden alldeles klar, skulle jag säga, jämnstor med en ordinarie körsbärstomat. Snart ska den ätas med stor andakt.

MDCCI Bok- och filmtips 4 december

Film-av-böcker633

Häromdagen smög jag runt i utställningarna på Stadsmuseet och letade efter en bra miljö att ta en enkel mobilbild på böcker och dvd:er. Så här blev det. Information om Slussens biblioteks sista program för säsongen (och på ganska lång tid, eftersom Stadsmuseet ska stängas och renoveras) hittas nu i museets kalendarium.

MDCC Högljudd kväll på Gildas

IMG_7676.JPG

Har man inga lediga kvällar får man boka in kompisfikor efter arbetskvällarnas slut, och stimmiga, brokiga och mysbelysta Gildas rum har öppet till 22. Jag och Jenny F berättade om respektives resor – jag har varit i England, Jenny i lite mer imponerande Alaska, Vancouver och Zürich – och planerade för Hongkong. Bland annat funderar vi på om vi ska ladda genom att se en Hongkong-film och om det finns någon utan kampsportsinslag.

Och så utbytte vi presenter. Jag hade med mig en påse Candy Kittens från Wells, Jenny Vancouver-producerat hallon- och rosmarinsalt och ett skrivhäfte från Vancouvers biblioteksbutik Bookmark (eller book’märk, som det skrivs), med en korsning mellan en räv och en tax på framsidan, iklädd basker och halsduk.

IMG_7679.JPG

MDCXCVIII Tavlor och skulpturer för trångbodda

IMG_7646.JPG

Att en utställning av verk i mindre format kallas ”Tavlor och skulpturer för trångbodda” tilltalar mig, föremålen får ett slags konkret funktion att se framför sig.

Jag var med en kort stund på Rebecka Lagercrantz vernissage på Sturebibblan, när den precis officiellt hade börjat, tillsammans med ganska många andra som hunnit dyka upp och fler gäster var på väg. Min kollega Lisbeth hade ordnat med festlig vernissageförtäring. Medan jag satt på kvällens föreläsning på Ukraina-kursen lär de ha haft fullt hus.

MDCXCVII Fönsterarbete

IMG_7633.JPG

Jo, jag uppskattar verkligen att huset jag bor i underhålls och är också tacksam att det är föreningen som anlitar hantverkare – men jag ogillar starkt att lämna ut min nyckel inför ett arbete som utförs lite då och då under flera veckors tid. Och när som helst under dagen kommer de in i ens lägenhet och kan aldrig på förhand tala om när. Det var inte länge sedan sist och nu var det dags igen.

Den här gången gäller det fönstren. Jag kom hem ganska sent från Englandsresan i går kväll och i morse fick man lov att vara uppe och klädd och ha plockat undan möbler och prylar framför fönstren klockan sju, då hantverkarna gick runt och samlade in nycklar. Jag försökte fråga hur dags under dagen de skulle komma in och påbörja arbetet och mannen utanför min dörr började att, på bruten svenska, förklara vad det var de skulle göra. De får göra vad de vill med fönstren, tänkte jag, smajlade upp mig och försökte igen. ”Hur dags?” Då sa han något som jag tolkade som: ”Om tjugo minuter.” Sedan såg jag inte till dem på nästan två timmar. Efteråt slog det mig att mannen nog inte förstod uttrycket ”hur dags” och istället svarade på hur de skulle gå tillväga och hur lång tid det skulle ta. Lite skämmigt. Det var inte min mening att ifrågasätta deras kompetens. Jag skulle ha testat ”när”, ”vilken tid”, ”vilket klockslag” eller något annat.

Etapp 1 verkar ha bestått i att ytterfönstren plockats bort från alla lägenheter och ställts i trapphuset. Resultat: Höstkylan rakt in i hemmet.

MDCXCVI Försenad men effektiv

IMG_7617.JPG

På väg till Heathrow. National Express-bussen är en halvtimme sen, men jag är incheckad och klar och hoppas att köerna på flygplatsen inte är alltför våldsamma. Sitter mittemot en grupp på fyra pensionärer som dricker kaffe, äter trekantsmackor och pratar Bristolmål. Själv har jag dansk choklad från Sverige och på tok för många sidor kvar i boken jag och Salomon leder litterär salong om i morgon kväll. Kan bara tillåta mig att ana det gröna landskapet utanför fönstret. Dags att åter bege sig till Nigeria och en av Umuofias nio byar vid tiden före missionärernas ankomst.

MDCXCIV Blandade pengar

IMG_7192.JPG

Englandshelg. Har för tredje gången checkat in i mitt rum hos Maria i Bristol där de gammelrosa tofflorna stod och väntade.

Och på London City Airport i morse hittade jag just en sådan insamlingsbössa som jag räknade med att stöta på i dag, en sådan som tar emot vilken valuta som helst. Med mig hade jag en Forex-ficka med stålar att göra mig av med, från Schweiz, Ungern, Serbien, Kroatien, Albanien, Sydafrika, Swaziland och Moçambique. Nu går de till ett engelskt barnsjukhus.

MDCXCII Storsamling med volontärerna

IMG_7381

Volontärträff i kväll, den tredje så kallade ”storsamlingen”, för oss som är engagerade i ”lunch i gemenskap”, ”jul i gemenskap” och andra satsningar som vänder sig till hemlösa och andra utsatta personer. En och annan var nog där i egenskap av just volontär, alltså privatperson som regelbundet eller då och då är med och serverar mat och liknande, men de flesta hade nog någon ansvarsroll eller samordnande funktion, vissa av oss ideellt – som vi från Korskyrkan – och andra som anställda i olika kyrkor och organisationer.

På de tidigare storsamlingarna har vi fått lite extra kött på benen genom att lyssna på personer som jobbar med sociala frågor på olika sätt, medan den här gången var ett tillfälle att diskutera ideologi – hur och varför hjälper vi, vad kan vi inte hjälpa till med, hur påverkar det oss själva, vilka mål vill vi uppnå? Också intressant. Vår lilla ledargrupp för Korskyrkans luncher har pratat mycket om vad vi står för i det här sammanhanget, och en sak vet vi – ett besök på en lunch är självklart villkorslöst, men fysisk hunger är bara ett av många behov hos våra gäster. Den som vill ska alltid kunna hitta någon som kan hjälpa och stötta på det andliga planet. Annars vore vi inte en kyrka.

I informationen som gått ut stod att vi skulle träffas i Maria Magdalena kyrka och så en adress. Det var inte bara jag som gick till själva kyrkan (dit jag för övrigt kom tidigt och kollade kändisgravar), och det tog en bra stund för oss att med flera personers hjälp hitta fram till församlingshemmet. Vilka lokaler! Jag gillar när kyrkorna i stan visar sig ha lite resurser till sina verksamheter.

IMG_7380

Magnus Helmner började och slutade med gitarren.

MDCXCI Ukrainakursen är igång

IMG_7357.JPG

Jag räknar ner till tisdagskvällar, då jag får åka ut till universitetet och gå på föreläsningar i kursen ”Ukraina igår och idag”, som nu äntligen har börjat. Förra veckan var det en trivsam introduktionsföreläsning som tog upp smakprov på blandade ämnen – Ukrainafakta i siffror, klimat, export, svenskukrainska beröringspunkter – och det hela var så pedagogiskt och basic att jag satt och hoppades att kommande föreläsningar skulle vara ganska mycket djupare. Nu vill jag ha tillbaka den första föreläsaren. Kvällens pass, om Ukrainas historiska relationer till kringliggande länder, var så snårigt att jag inte bara tappade tråden utan misstänker att det inte fanns någon. Förmodligen hade det att göra med den vanliga missen att ett komplext skeende förenklas genom att de viktigaste punkterna presenteras och de logiska sambanden mellan dem hoppas över. Vet man inget om ämnet sedan innan förstår man alltså ingenting. Men många kursdeltagare är både pålästa och engagerade i Ukrainas sak, det märks tydligt på frågor och kommentarer, och sporrar mig att ta reda på mer. Mina förkunskaper om Ukraina? Närapå obefintliga.