MDCCCXXXIII Novell i ny förpackning

IMG_1106

Det är skillnad på omslag och omslag. De påverkas av sin tid, naturligtvis, men vissa skulle jag säga är objektivt fula.

Just nu läser jag den vänstra boken, från 1985, som nyligen också kom ut som en liten papegojprydd Novellix. Novellen Ett enkelt hjärta av Gustave Flaubert har alltså funnits länge på biblioteken utbruten i en enskild tunn volym, men jag slår vad om att utlåningsstatistiken inte varit särskilt imponerande någon gång under de senaste trettio åren. Med papegojmönstret från förra året kan den ha en bättre chans.

MDCCCXXXII Köksskåpspusslet

IMG_1101

Äntligen har jag slagit till, nio fyrkantiga, hyfsat stapelbara glasburkar i olika storlekar, från Granit. Det är kantigheten som är det fiffiga. Alltför många köksförvaringskärl är runda. Bor man litet kan man inte slösa utrymme, inte ens outnyttjade hörn mellan runda glasburkar i köksskåp och kyl!

MDCCCXXX Efter fest kommer jobb

Måndag. Mannen från mellanöstern som gav mig bröd förra veckan har varit här på Sturebibblan och hört sig för om vad jag tyckte och sa att han gärna kommer med mer. Den japanska mannen som kommer och använder datorerna har klappat mig på armen och talat om att han ”uppskattar mitt arbete”. Två av favorittanterna har haft ärenden hit, den ena ville ha boktips och verkade riktigt nöjd med de tre romaner hon gick härifrån med. Minst två förstagångsbesökare har dykt upp och gillat det de sett och en liten dam kom i sällskap med en annan liten dam för att visa henne runt. Till och med en kvinna som annars kan ställa till med lite halvstökiga situationer såg glad ut i dag.

En inte alltför chockartad start på arbetsveckan, med andra ord, efter helgens festligheter. Förutom den nämnda film- och fudge-kvällen och studentfirandet på Flippin’ Burgers var det fest hos Kära syster-systrarna – den ena fyllde år, den andra tyckte att det kändes som att hon fyllde år och var också den som stupade på heltäckningsmattan vid 21.35.

IMG_1086

Förutom god mat och allmänt mysig feststämning gladde jag mig åt sällskapet, som byttes ut runtomkring medan jag satt kvar. Pratade ISIS med Christian, musik och shopping med Elin, musik och semlor med Rikard, Karl Dyall som Othello med födelsedagsbarnet Anna (vi får uppleva rolltolkningen på Stadsteatern nästa vecka).

IMG_1085

Nä, nu är rasten slut. Ska bara gå ner till Espresso House och köpa kaffe och sedan lägga in ett par av våra kommande spännande program i kalendariet, om Lisbeth håller ställningarna i informationsdisken ett tag till.

MDCCCXXIX Ugnsrostat

2015/01/img_1089.jpg

Andelen potatis skulle ha varit större – det blir ganska sött med så mycket rödbeta, morot och kålrot – men färgerna är fina.

Det blev en stor batch gjord i kväll, mer än på bilden, och händerna ser ut att ha grävt i jord hela dagen efter allt skalande och skärande av rotfrukter i olika färg. Nästa gång ska jag ha handskar.

Lyssning vid köksbänken: Ekots lördagsintervju, Medierna, Vetenskapsradions veckomagasin och Vetenskapsradion Historia. Det sistnämnda var kanske allra mest intressant eftersom det handlade om mikrohistoria, enskilda, vardagsnära, okända företeelser som är minst lika intressanta som de stora skeendena och profilerna, ett område där vi nog kan bidra rätt bra på Stockholmskällan.

Tittande under flera plåtars ugnsrostning: Historiska personligheter om Henrik VIII, Marie Antoinette och Napoleon. Lite mycket rock’n’roll i min smak, men lärorikt.

MDCCCXXVIII Flippin’ Burgers-premiär

2015/01/img_1080.jpg

Så har man äntligen testat Flippin’ Burgers. Systersonen Felix studentpresent i somras var Flippin’ Burgers kokbok och ett framtida besök på restaurangen, vilket ägde rum först i dag. Vi var sex personer kring bordet – syrran med Felix och Rosita, mamma och pappa och jag.

Läste just en recension i Svenska Dagbladet från i våras, där det står om hur köandet, trängseln och ”den svajiga servicen – med borttappade rätter och lång väntan – även om personalen är positiv” är det som drar ner intrycket av stället som annars har god mat, även om menyn saknar andra tillbehör än pommes frites. Det beskriver dagens upplevelse på pricken. Det fick bli fika på Nybergs konditori under den trekvartslånga väntan på bord, att röra sig i lokalen var nästan omöjligt, Rositas barnburgare saknades när den övriga maten kom ut och jag, som inte var så jättehungrig, konstaterade snabbt att hamburgare och pommes frites var det enda på menyn. Men servitrisen var glad och trevlig, hakade på alla pappas knasiga kommentarer, kom ut med sugrör vid förfrågan och var allmänt serviceminded.

Sedan har de ju en onödigt ful logga. Men trivsam inredning.

MDCCCXXVII Svartvit sång och dans och färgglad undervattensmiljö

2015/01/img_1082.jpg

Lena och jag fick till en riktigt bra filmkombo och en överjordisk fudgedito under gårdagens film- och fudgekväll.

Först For Me and my Gal från 1942, med Judy Garland, 19-årig stjärna, och Gene Kelly, 29-årig filmdebutant, en inte jättefantastisk men intressant sång- och dansfilm om vad första världskriget ställde till med tillkommen under andra världskriget, och därefter Hitta Nemo. Ja. Vi står för att det blir barnfilm ibland. Inspirationen kom från att vi av någon anledning sjöng på Havet är djupt ur Den lilla sjöjungfrun i köket när vi gjorde potatis- och purjolökssoppa och varma mackor.

Under en paus mitt i den första filmen kokade vi fudge och under andra filmen åt vi av den. Det blev en med choklad och jordnötssmör, lite smulig i konsistensen men den höll ihop fint, och en fantastiskt len och mjuk variant med choklad och kaffe.

Den traditionella post-film-och-fudge-promenaden var snöig och grann och gick via Katarina kyrkogård i natten.

MDCCCXXV Fram för vidare kjolar

2015/01/img_1065.jpg

Ett exemplar av Vi tonåringar syr själva från 1959 återlämnades i dag på Sturebibblan, och det är kö på den. Kan inte låta bli att tycka att det här är den snyggaste kjol- och klänningsformen, särskilt med båtringad överdel, men få skulle få för sig att bära stärkt underkjol 2015. Å andra sidan – det kan komma tillbaka. Stringhyllor är ju hett, och Stig Lindberg-porslin. Kanske kommer tjejer inom kort att gå runt som kyrkklockor på stan.

MDCCCXXIV Tillbaka till Källan

Namnlös

Stockholmskällan – I’m back! Inte sedan början av 2011 har jag jobbat med den stockholmshistoriska webbplatsen och databasen, men nu ska jag alldeles snart börja igen, efter en initieringsrit i form av en sextimmarsworkshop på Medioteket i Liljeholmen. En hel del har förändrats, det är nya människor och nya målsättningar, och tekniken har jag inte ens tittat på. Några människor är förstås desamma. Det är ett häftigt fenomen det där med att inte ha kontakt på några år, träffas igen och bara återuppta snacket.

Trendordet på Stockholmskällan är för närvarande ”minoriteter”, i vid betydelse. Oväntat nog har jag själv blivit sugen på att tolka begreppet lite extra brett och fokusera på ungdomars subkulturer genom tiderna. Vi får se vad det blir av det.

MDCCCXXIII Första Release Me 2015

2015/01/img_1062.jpg

Från och med årsskiftet har Release Me-kvällarna flyttat från Studion till Foajé 3. Minus: Räta stolsrader, lite stelt och korrekt, inte lika mycket partykänsla. Plus: Seriös och intellektuell inramning, fokus på böcker och samtal, inte lika mycket partykänsla.

Ola Nilsson, Marit Sahlström, Hans Gunnarsson och Alex Haridi berättade om sina nyutkomna romaner.

Kommande Release Me-kvällar hittas här.