MMLXXXI Ett sista föredrag om Kungsgatan

GATAN_runda_rummet

Inför kvällens Kungsgatshistoriska föredrag – finalen på Helenas och min turné, på Stadsbibblan, hemmaplan – bad vi kollegan Maria ta en bild på oss som vi kunde lägga på Instagram, nu när vi frisyrmässigt ansträngt oss lite extra och allt. Vi hade tänkt oss att Maria bara skulle trycka på iPhone-knappen, men hon tog uppgiften på stort allvar och började planera bilden och i slutänden blev Maria rekvisitör och Helena fotograf. Vi bestämde oss för ett rum med få moderna störande moment, en stor datorskärm togs bort, en lampa hämtades och kopplades in och tre gamla böcker las fram, och under proceduren la Maria sina glasögon på skrivbordet. Jag kunde inte låta bli att ta på mig dem.

Vi övertalade Salomon att stanna kvar på jobbet after hours och lyssna på oss nere i programhörnan på entréplan så att vi skulle ha en garanterad publik, men vi hade inte behövt oroa oss. Alla platser fylldes, vi uppskattade att vi hade 60 åhörare, och det går inte att låta bli att fråga sig om det hade kunnat bli fler om det bara funnits mer utrymme för stolar.

I det stora hela gick det bra. Tekniken fungerade, vi höll tiden, jag råkade visserligen kalla filmen Kungsgatans regissör Gösta Söderlund istället för Cederlund, men sa i alla fall inte högt det jag maniskt försökt få ut ur huvudet på sista tiden, nämligen att Adrian spelas av Sture Bergwall. Sture Lagerwall heter skådisen, inget annat.

Och storstaden, som förförde Marta och Adrian på 20-talet, visade på hemvägen upp sig från sin mest praktfulla sida.

MMLXXX Lättmutad

Inom några veckor ska det magasin som varit stängt i flera år på Stadsbiblioteket öppna och böckerna bli tillgängliga för lån. I morse var jag en av dem som skrivit upp sig för magasinstjänstgöring och som mutades med godis nere i de underjordiska korridorerna där vi hade i uppgift att sortera och sätta upp magasinsböcker som var utlånade när magasinet stängdes och som nu samlats ämnesvis på olika vagnar. Jag valde signum K, historia. Vad mycket spännande litteratur det finns där nere. Och ganska mycket ospännande också.

Senare fick jag mer sötsaker, bokstavskex som används till program kring barnboksfigurer.

Det är lätt att få mig på bra humör på jobbet.

MMLXXVII 933 sidor

När jag har fått frågan om jag har läst Shantaram har jag obetänksamt svarat ja – jag har levande bilder av både personer och händelser i huvudet – men när jag tänker efter så läste jag ju faktiskt aldrig ut den. På lördagseftermiddagen 17 oktober ska jag leda ”litterärt afternoon tea” på Sturebibblan om den och har därmed skaffat mig en anledning att repetera den bit jag läst och komma igenom resten. Den slitna engelska storpocket jag har hemma är på 933 sidor med ganska liten stil. Bäst att sätta igång.

Jag har jobbsöndag i dag, men eftersom vi öppnar först klockan tolv har jag utdragen läsfrukost i soffan med smattrande regn här utanför, vilket är enormt trivsamt så länge jag inte tänker på ärendena jag behöver göra på stan under dagen och att jag inte har några vettiga skor. Men tills dess – filt och te. Jag hade skrivit ”Danskt drottningte” på etiketten och började fundera på vad jag menade med det, det måste vara köpt på Perchs Thehandel i Köpenhamn. Sannolikt är det det här.

MMLXXVI Mont Orgueil Castle tea towel

Klart det blir roligare att diska när man använder sin tea towel från borgen Mont Orgueil Castle i Gorey på Jerseys östkust. Innan jag hängde upp den över diskmaskinsluckans handtag köpte jag en matchande mörklila handhandduk.

Erkänner mitt nöjda leende över att sannolikt vara Kungsholmens enda innehavare av en diskhandduk med Mont Orgueil Castle-motiv (intill en vanlig hederlig lila Hemtex-handduk) – men å andra sidan vore det otroligt intressant om vi var flera.

MMLXXIV Drygt sex timmar höstutgivning

I går var det förlagsdag, för håret förödande duggregn och första dagen med strumpbyxor. Jag var en av få lyckligt lottade bland kollegerna som fick vara med på både för- och eftermiddag och höra förläggare och författare presentera böcker. Aris Fioretos verkar hemskt sympatisk, jag gillade verkligen hans utläggning om nya romanen Mary (även om man fick veta oväntat mycket) och Jan Guillou var nästan lika skrockande och skrattande som i senaste Lundströms bokradio när han pratade om femte delen i sviten ”Det stora århundradet”, nämligen Blå stjärnan. Det är inte en bok jag prioriterar att läsa just nu, men pappa har visat intresse för det gratisexemplar jag fick.

MMLXXI Nu börjar Sture-hösten

Det händer så mycket roligt på Sturebibblan! Det ger mig en kick att se affischhållarna fyllda av pågående och kommande trevligheter.

För inte så länge sedan började vi marknadsföra våra litterära salonger om rysk litteratur och anmälningarna droppar redan stadigt in. Den som vill fördjupa dig i den klassiska ryska litteraturen utan större ansträngning rekommenderas min läsecirkel om den lilla Tjechov-novellen Fästmön. Är man intresserad av att ha en samtalsledare som vet vad hon pratar om rekommenderas Ludmilas cirklar om Mästaren och Margarita och Idioten.

Och när man är hos oss kan man passa på att se den lilla utställningen med svartvita foton tagna av Mikael Vannestam, en kollega inom Stockholms stadsbibliotek. Bilderna är tagna i Sverige, men doftar amerikansk landsbygd.

Och mer är på gång, läsecirklar, utställningar och annat.

MMLXX Vi laddar för luncher för hemlösa

Nu har hemlöslunchtåget lämnat perrongen och kommer att susa fram resten av terminen i varierande hastighet. Nu i början går det fort. Den här hemlöslunchfokuserade söndagen började med att mötesledaren Matilda intervjuade Oscar, med i hemlöslunchteamet, under Korskyrkans gudstjänst om hur det brukar vara på luncherna. ”Efter sin första lunch känner man sig euforisk”, sa han, bland många andra bra grejer.

Redan före gudstjänsten hade jag varit och handlat ingredienser till pastasallad för omkring 20 personer …

… och efter gudstjänsten var det volontärlunch hemma hos Göran och Lilian i Örby, som upptakt för oss som i skiftande grad och längd engagerat oss i hemlösluncherna. Jag fick frågan två gånger under eftermiddagen: ”Blir det någon hemlöslunchinformation, eller ska vi bara ha trevligt?” Jenny H höll ett litet snack på ett par minuter, om höstens viktigaste datum och aktiviteter, men vi var faktiskt där för att ha trevligt. Och det hade vi. Värdarna Göran och Lilian, Jonatan och Mikaela, som lapar sol här på bilden, och jag satt och åt vid ett trädgårdsbord utomhus och Lilian konstaterade hur mycket resten av gänget sorlade uppe på verandan. Folk verkar ha trivts. Skönt. Man vet verkligen aldrig hur det blir när man planerar något sådant här och inte har en aning om vilka eller hur många som kommer. De flesta av oss hörde hemma i Korskyrkan, men inte alla. Nästa gång får vi hoppas på en ännu större blandning.

Det blir tre hemlösluncher i Korskyrkan under hösten. Kom och var med!

MMLXIX Lättlurad godisköpare

Köpte lite smågodis på ICA Kungsholmstorg enbart för de fina påsarnas skull. Jag tänker mig att det faktum att de stora påsarna kompletterats med små ska se ut som en hälsofrämjande åtgärd, att den schysta butiken gärna ser att kunderna är måttliga i sina godisinköp. Men förmodligen är det fler som påverkas åt andra hållet och gör som jag – köper en liten mängd godis istället för inget godis alls.