MCMXXV Halva stan samlad under träden

Vilket folknöje! Kungsan svämmade över av glada körsbärsblomsfotografer vid tvåtiden i eftermiddag. Den fina effekten av att man inte kan ha precis allt hela tiden. Det är nu det blommar! Nu!

Naturligtvis instagrammades det hej vilt. Själv la jag till hashtagen #cherryblossom och fick likes från personer som gjort detsamma, fast de blommor de fotograferat fanns i andra delar av världen. Någon har också lagt till den lämpliga geotaggen ”Körsbärsträden i Kungsträdgården”, som användes flitigt och gjorde att man genast kunde se sina egna alster tillsammans med många andras.

MCMXXIII Söndagsmiddag på Värmdö

Jag tror det här är tredje tillfället under min tid som Korskyrkan samordnar middagsbjudningar, alltså samlar namn på församlingsmedlemmar som vill bjuda på middag och andra som vill bli bortbjudna och sätter ihop sällskap, gärna över kompisgränser, förstås, det är det som är tanken. Jag hade erbjudit mig att ta hem folk, men det var för få som ville bli bortbjudna, så jag fick lov att byta grupp. Det gjorde inget alls. Jag hamnade på Värmdö, hos Elisabeth, Anders och deras tre söner, tillsammans med Magnus, Ulla och Lena. Ingen av dem var helt obekant från början, men heller inte mina närmaste bekanta, och värdparet kände jag minst. Innan vi började äta lammgryta kikade vi ut på altanen. Den skulle rymma min lägenhet tre gånger på rad.

Chokladkaka till efterrätt på retrofat, Lars Hellstens påfåglar från Orrefors.

MCMXIX Det blev rätt fint med franska liljor i alla fall

Ofta har man för mycket tid ute i biblioteket och för lite inne vid skrivbordet. Nu har jag haft mycket skrivbordstid, och jag klagar inte det minsta, det finns alltid massor att göra, men om man stirrar på databasposter i lite för många timmar i sträck kan man bli rastlös och börja ge sig själv helt nya uppgifter. På eftermiddagskröken i dag bestämde jag mig till exempel för att sortera in min pappershög i två tidskriftssamlare och märka upp dem med lämpliga etiketter. Jag tror det blev lite snett, men det gör inte så mycket.

MCMXVII Nostalgitrippar mig genom Stockholmskällans databas

Yes, jag har spårat riksantikvarie B. Sahlin! Det var inte svårt, han fanns på Wikipedia. Det handlar om att det torftiga nyckelordet ”Sahlin, B.” i Stockholmskällan behöver kompletteras med ett par uppgifter innan det auktoriseras, och nu låter det sig göras. Det blir ”Sahlin, Bernhard (1861-1931)”.

Men det går långsamt med nyckelordsauktoriseringen, särskilt när man distraheras av bilder som den ovan. Om man på 1950-talet stod med Klara kyrka i ryggen på Klarabergsgatan såg man inte Åhléns framför sig, utan den här avbildade kåken från 1899, samt en söt liten mobil koja fara förbi. Se bilden i Stockholmskällan.

MCMXVI Mjölkbad

Bubbelbadspulver från Hongkong. Det fanns vissa standarddofter, vill jag minnas, och så den här – med en bild på en mjölkkanna. Den valde jag. Vilken produkt! Berg av bubblor och huden blev superlen. (Ett lika superlent skikt täckte också hela badkaret, vilket behövde åtgärdas efteråt, men ändå.)

Synd att man inte kan kila bort till Åhléns och köpa några paket till.

MCMXV Biblioteksbesök i närförort

Varför göra det lätt för sig när man istället kan ge sig själv en utmaning? När låneböcker ska tillbaka till biblioteket tar jag förstås i allmänhet med dem till jobbet, vilket är ett eller annat bibliotek, men så här på en ledig dag tyckte jag att det var läge att bocka av ett av de fortfarande ganska många obesökta stadsdelsbiblioteken på min lista. Det blev biblioteket i Gröndal, som ligger på en lagom långpromenads avstånd från Kungsholmen. Så jag packade tre böcker i ryggsäcken (böcker med andra hemmabibliotek än mina egna, lite taskigt hade det varit att låta en Sturebok transporteras i en låda genom stan när jag lätt hade kunnat ta med den till Sturebibblan) och påbörjade promenaden vid Norr Mälarstrand, där det kryllade av solande pensionärer och andra vårtecken. Över Västerbron, över Liljeholmsbron och bort till lilla Gröndals bibliotek, där det var välstädat och knäpptyst. Jag återlämnade böckerna i automaten och satt och laddade mobilen en stund, mittemot en student och bredvid en fritidsläsare, medan jag tjuvlyssnade på en gammal farbror som kom in och berättade för personalen om alla sina krämpor. Han utelämnade inte en enda. Trots den andäktiga lästystnaden bland besökarna, som nog alla lyssnade på den sjukliga farbrorn, man hade liksom inget val, var stämningen varm och gemytlig.

Sedan tog jag bussen hem.