I dag har jag premiärbemannat på tidskriftsavdelningen i annexet, med andra ord den ena av de två avdelningarna i Tidnings- och tidskriftsbiblioteket. Med drygt tusen tidskriftsprenumerationer finns det stor chans att stockholmare med specialintressen hittar engagerande läsning i den här, ja, kanske inte så vackra, men luftiga och samtidigt välmatade salen.
Kategoriarkiv: Bild
MMXXXV ”Orkesterns instrument: Trombonerna”

Älskar att KonserthusetPlay har en samling pedagogiska ”instrumentfilmer”! Det står att de vänder sig till lärare, ”som stöd i undervisningen kring instrument och klassisk musik”, men jag känner mig definitivt som målgrupp jag också, kategorin ”allmänt nyfikna Konserthusbesökare”.
MMXXXIV Storvretssöndag
Tillbringade några timmar i Storvreten i går. Jag försökte på förhand se framför mig vad man kan tänkas göra mellan lunchtid och femrycket, jag vet ju att det alltid pågår flera aktiviteter samtidigt när vi ses, särskilt när brorsans familj är på plats, eller ännu mer folk, men även när det bara är föräldrarna och jag, och varje gång är det svårt att bryta upp. Men hur går det till? Jag vet fortfarande inte riktigt.
Men först det relativa lugnet före stormen. Så länge det bara var jag och mamma och pappa fikade vi och fixade sedan med lunchmat.
Eftersom brorsdottern fyllt år och brorsonen fyller år om bara några dagar hade jag med presenter till dem båda. De fick kort som man kan rita och skriva på med borttagbar tusch, pysselkort till brorsonen och brorsdottern fick kort med strandmotiv där man skulle rita snäckor, dekorera badbyxor eller något annat strandigt. Just i dag ville hon visst inte rita själv, utan hellre låta mig rita med hennes instruktioner. Hon fick också två Pixi-böcker, varav en var sagan om de tre små grisarna, som mamma – hennes farmor – läste högt för henne fram till det chockartade slutet där grisarna äter upp vargen till kvällsmat. Brorsonen fick också ett Pippi-kortspel som vi spelade en omgång av. Det var ett klassiskt kvartettspel där man genom gott minne och tur plockar kort från varandra, inga problem för en skärpt snart sexåring att greppa.
Därefter Yatzy.
Alla slags firanden är bra förevändningar att ses och att äta tårta, som att alla närvarande tjejer haft namnsdag under fruntimmersveckan.

Musikalisk underhållning under fikat: Halvfemhuset. Ah, minnen.
MMXXXIII Lavendelfudge
Bjöd syrran på middag i går med fudge till efterrätt, lavendelfudge från Jersey Lavender Farm och hemkokt saffransfudge. Hon tyckte den senare var godast. Rätt svar. Men jag är ganska förtjust i lavendel, och över huvud taget blomsmaker i desserter och annat sött – ros, viol, syrén – och lavendeloljan i fudgen var markant. Gott, men en bit åt gången är lagom.
MMXXXII Sol över Skeppsholmen
MMXXXI Sätter upp engelska romaner
Kryssar mellan internationella turister som gärna rör sig på galleri 1, vid skönlitteraturen på engelska, tyska, franska och några andra språk, serierna, skräckromanerna, fantasyn … Men de är inte där för att titta på böckerna, utan på utsikten över rotundan. Det får de så gärna. Jag gillar biblioteksturism. De försigkomna letar sig också upp för trapporna till galleri 2.
I smala korridorer bakom bokhyllorna står återlämnade böcker, som jag kilar in och hämtar några i taget för uppsättning. Konstaterar att folk har läst klassiker i sommar.
MMXXIX Förhöst i Humlan
På långpromenaden hem från Östermalmsbibblan tog jag en avstickare in i Humlan och satt och lyssnade på ett upptäckt olyssnat avsnitt av Bibliotekspodden Solen, från 2013.
Och så låtsades jag att det redan är höst.
MMXXVIII Mässa i Taizéanda
Duggregn i Gamla stan, levande ljus i hela Storkyrkan. Som kyrkvan men ganska ovan vid just Svenska kyrkan har jag aldrig helt klart för mig hur saker och ting går till, men tydligheten på gårdagskvällens ”mässa i Taizéanda” var föredömlig. Man möttes av prästen som delade ut sånghäfte och stearinljus och längst fram i kyrkan var det möblerat för en liten församling. Vi blev omkring 30 personer, svenskar och en ganska stor andel som sannolikt var utländska turister. Allt tal, inklusive bibelläsning, var tvåspråkigt, först på engelska och därefter svenska, och sångerna sjöngs på engelska och svenska eller på svenska och latin, beroende på vad som stod i våra häften. Det enda som inte översattes från svenska var själva brödsbrytelsen som prästen utförde, men har man minsta hum om nattvard så hänger man med ändå. Den är universell.
Som avslutning, efter nattvarden, tände vi våra ljus och gick sjungande nerför mittgången mot den stora ljusgloben, där vi sedan skildes åt efter den ungefär femtio minuter långa mässan, inklusive tio minuter tyst kontemplation mitt i. Mässa i Taizéanda hålls tre tisdagskvällar till i Storkyrkan, 28 juli, 4 augusti och 11 augusti, kl. 19.
MMXXVII Sommarsalong om De osynliga
Plats finns på Sture biblioteks litterära sommarsalong på torsdag nästa vecka. Wink wink, mina läsglada följare!



















